Passend Onderwijs… Past dat echt?

(geschreven voor het platform Moeders in Peel en Maas)

De nieuwste slogan binnen het onderwijs luidt: Passend Onderwijs. Onderwijs dat ieder kind past, waar ieder kind uit kan halen wat aansluit bij de wensen en mogelijkheden van dat kind. En dat moet worden aangeboden binnen iedere reguliere basisschool, zodat alle kinderen op alle scholen terecht zouden kunnen.

De schoen wringt

In de praktijk echter, merken zowel leerkrachten, ouders als kinderen dat het nog verdomd lastig is om dit zogenaamde passende onderwijs ook echt vorm te geven. Het aangeboden onderwijs op de meeste basisscholen past nog altijd voorál de gemiddeld presterende kinderen en/of de kinderen die zich het beste kunnen aanpassen aan het aanbod. De intentie van iedere school is goed, dat gelooft iedereen ook wel, maar de schoen wringt nu eenmaal nog erg vaak.

De school is afhankelijk van het team van leerkrachten. Welke kennis en ervaring brengt het team mee, zijn er leerkrachten gespecialiseerd in een bepaald thema, is er feeling met de problematiek die binnen een school heerst? Want laten we wel wezen; de leerkrachten zijn in veel gevallen al tientallen jaren geleden opgeleid, kunnen hun werk voor de klas prima aan, maar door alle wijzigingen die vanuit Den Haag in de laatste jaren zijn opgelegd, is hun taak wezenlijk veranderd. We kunnen het als ouders dus ook niet altijd de school of de leerkracht kwalijk nemen als de begeleiding of het aanbod niet direct aansluit bij jouw kind.

Maar ja, het gaat wel om jouw kind. En jouw kind loopt wellicht vast. Het leert langzamer, komt sociaal moeilijker mee, heeft dyslexie, is meerbegaafd of blinkt uit op één specifiek terrein. Het maakt niet uit wat het is, het voornaamste is dat het aanbod of de begeleiding voor jouw kind anders moet zijn dan voor de meeste kinderen. En volgens Den Haag heeft jouw kind daar recht op.

Rondetafelgesprek

Wat doe je dan als ouder, als je merkt dat het op school niet goed gaat? Daarover willen we vanuit Moeders in Peel en Maas eens een rondetafelgesprek aangaan met jou. En ja, dat mogen ook vaders zijn. Niet om de scholen of de begeleidingsinstituten te bekritiseren, maar om te kijken hoe wij als ouders elkaar en de scholen kunnen ondersteunen. Als moeder weet je vaak heel goed waar je kind bij gebaat is. Dus waarom deze kennis en ervaring niet delen met anderen? Of misschien hebben andere ouders dé gouden tip voor jou. Misschien krijgt jouw kind wél de juiste begeleiding en wil je daar graag meer over vertellen. Het zou zelfs fijn zijn als leerkrachten en/of pedagogen zich bij dit gesprek kunnen aansluiten.

Praat jij mee?

Het gaat om constructief overleg. Om samen verder te komen. Delen met elkaar. Heb jij interesse? Meld je vrijblijvend aan bij Judith van Weel, taaljuweel@hotmail.nl Een datum en tijdstip wordt dan gezamenlijk overlegd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s